Moi!

Perustin Liikunnan sekatyöläinen - blogini eri paikkakuntien ulkokuntosalien bongaukseen ja niissä käynneistä raportoimiseen. Ajattelin, että ulkokuntosaleista raportoiminen motivoisi minut liikkumaan vielä enemmän ja säännöllisin väliajoin. Toinen ulkokuntosalien bongauksen syy oli, että muutama vuosi sitten ulkokuntosalit olivat vielä ainakin osalle käyttäjistä hieman piilossa. Aika on muutamassa vuodessa muuttunut paljon parempaan suuntaan. Ulkokuntosalien bongailu vaatii vierailuja toisilla paikkakunnilla ja Korona-aikana se ei ole kovin kannatettavaa. Siitä johtuen olen keskittynyt nykyisin blogissani arjen liikunnan havainnoimiseen ja liikuntaan yleisesti liittyvien asioiden esilletuomiseen.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle pihalleni liikuntavälineistön, jossa lähimetsän oheessa olisi motivoivaa ja mukava ulkoilla, yhdessä.

Olen työskennellyt kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä, sekä yrittäjänä digiliikunta-alan yrityksessä. Intohimoni blogin pitämisen ohella on pohtia ja suunnitella erilaisia liikuntatuotteita. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Liikunnallisin terveisin, Marke Rautiala

Liikunnan sekatyöläisen sivustolta

Liikunnan sekatyöläisen sivustolta Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista: Syksy 2021 - blogit 9.9.2021 ->, Kesä 2021 - II blogit 25.7.2021 - 5.9.2021, Kesä 2021 - blogit 22.5. - 19.7.2021, Kevät 2021 - II blogit 27.3. - 13.5.2021, Kevät 2021 - blogit 21.2. - 18.3.2021, Talvi 2021 - blogit 31.12.2020-14.2.2021, Syksy 2020 - blogit, Loppukesä 2020 - blogit, Keskikesä 2020 - blogit, Kesä 2020 - blogit, Kevät 2020 - blogit, Talvi 2020- blogit, Kesä ja syksy 2019 - blogit sekä Paikkakunnat - eri kuntien ulkokuntoilupuistot, joita olen kulkiessani bongaillut.

Jousiammuntaa (21.9.2021)

Korona-aikana liikuntaluovuus on monella mahdollistanut uusien ulkolajien kokeilun. Myös me päätettiin kokeilla jotain meille uutta liikuntalajia viikonlopulla, ja lajiksi valikoitui jousiammunta ihan sattumalta ja itsestään, kun taitolajin kokeilu tuli mahdolliseksi erään tapahtuman yhteydessä.

Jousiammunta on todella mielenkiintoinen laji, joka saa unohtamaan kiireisen elämänrytmin hetkeksi. Jousta jännittäessä ja tähdätessä kaikki muut asiat siirtyvät syrjään, kun keskittyy vain oleelliseen. Jousiammunta ei ole voima- vaan tekniikkalaji, joka opettaa itsen ja mielen hallintaa. Jousiammunta sopii myös kaikille harrastajille ja ampumatekniikankin oppii yllättävän nopeasti. 

Vaikeinta jousiammunnassa on kohdistaa nuoli tauluun, mutta senkin oppii muutaman ammuntakerran jälkeen. Kokeile sinäkin tätä hienoa lajia. Jousiammunnan harrastuspaikat löydät kotikuntasi liikuntatoimen nettisivuilta tai lajia harjoittavan urheiluseuran tiedoista, eli ota Google käyttöön. Kuva; https://www.goarctic.fi/fi/palvelut/ohjelmapalvelut/tiimiohjelmat/#jousiammuntakisa.

Porrastreeniä 3 x 10 min (12.9.2021)

Tänään sunnuntaiaamupäivällä mietin, että mitä liikuntaa sitä kehtaisi sateisena päivänä harrastaa, kun tuntui, että tänään olen sokerista tehty. Pihalla käydessä päätin, että joka kerta, kun tänään menen jääkaapille, sitä edeltää kymmenen minuutin porrastreeni mökkeröisen etupihalla. Jääkaapilla kävin kolmesti, joten päivän treeni oli normihenkilön päivittäinen liikunnallinen vähimmäisannosmäärä, 30 minuuttia.

Toisinaan tekemisen laatu korvaa määrän. Portaissa liikkumisen hyötyä tulee jalkojen lihaksistolle, hengityselimistölle ja hapenottokyvylle. Porrastreeni on myös siitä hyvä, että sitä voi harrastaa kaiken kuntoisena, voi harrastaa missä ja milloin vain, ei vaadi erityisvälineitä, on aikatehokasta eli tuottavaa, parantaa kuntoa ja poistaa stressiä.

Porrastreeniin sopii vaikkapa vain yhdeksästä askeleesta koostuva portaikko. Portaita spurttailin eri tavoin muun muassa harppoen kaksi porrasta yhtä aikaa, takaperin edeten, kyykkäämällä joka askeleella, sivuttain nousten ja tasajalka loikkien. Toivottavasti huomenna on pakarat kipeänä. Kokeile sinäkin, portaissa liikkumista, se on tehokasta ja mukavaa hommaa!

Jokaiselle jotakin (9.9.2021)

Tiesitkö, että koira löytyy Suomessa jo joka kolmannesta taloudesta. Minusta luku on iso, mutta myös ymmärrettävä, edustanhan myös itse sitä joukkoa. Tänään torstaina kaupungilla käynnin yhteydessä käytimme koirapoikia Tuiran kaupunginosan koirapuistossa. 

Koirapoikien  asiointien odotellessa kävelin puistoa ympäri ja puolessa tunnissa saldoksi tuli reilut 2500 askelta (n. 2 kilsaa). Kävellessä mietin, että mitä muuta järkevää sitä odotellessa samalla voisi tehdä ja mieleen tuli ulkokuntoiluvälineet. Ensimäisenä mieleen tulee uhkakuvat koirien ulosteista. Mutta ei se haittaisi, jos koira pissaisi liikuntavälineen jalan metalliosaan, kyllä seuraava sade sen huuhtoisi pois. 

Liikuntavälineiden sijoittelulla sinne, missä ihmiset viettävät aikaansa, saataisiin tuplahyöty ja vaihtelua myös koirien ulkoiluttajille. Toki koiraihmiset puhuvat samaa kieltä ja aikuisten kohtaamiset ja keskustelut koirapuistoissa ovat toisinaan oikein antoisia. Mutta samalla omasta lihaskunnosta huolehtimen säästäisi taas yhteiskunnan varoja esimerkiksi lonkkien murtumisissa.

Koirapuiston perimmäinen tarkoitus on sosiaalistaa koiran elämää ja se on hauska tapa liikuttaa koiraa leikkien kautta toisten koirien kanssa. Päivällä koirapuiston asiakkaina olivat vain meidän Tero ja Onni. Mutta onneksi haisteltavaa riitti ja koirapojat viihtyivät puistossa hyvin.