Moi!

Perustin Liikunnan sekatyöläinen - blogini eri paikkakuntien ulkokuntosalien bongaukseen ja niissä käynneistä raportoimiseen. Ajattelin, että ulkokuntosaleista raportoiminen motivoisi minut liikkumaan vielä enemmän ja säännöllisin väliajoin. Toinen ulkokuntosalien bongauksen syy oli, että muutama vuosi sitten ulkokuntosalit olivat vielä ainakin osalle käyttäjistä hieman piilossa. Aika on muutamassa vuodessa muuttunut paljon parempaan suuntaan. Ulkokuntosalien bongailu vaatii vierailuja toisilla paikkakunnilla ja Korona-aikana se ei ole kovin kannatettavaa. Siitä johtuen olen keskittynyt nykyisin blogissani arjen liikunnan havainnoimiseen ja liikuntaan yleisesti liittyvien asioiden esilletuomiseen.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle pihalleni liikuntavälineistön, jossa lähimetsän oheessa olisi motivoivaa ja mukava ulkoilla, yhdessä.

Olen työskennellyt kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä, sekä yrittäjänä digiliikunta-alan yrityksessä. Intohimoni blogin pitämisen ohella on pohtia ja suunnitella erilaisia liikuntatuotteita. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Liikunnallisin terveisin, Marke Rautiala

Liikunnan sekatyöläisen sivustolta

Liikunnan sekatyöläisen sivustolta Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista: Syksy 2021 - blogit 9.9.2021 ->, Kesä 2021 - II blogit 25.7.2021 - 5.9.2021, Kesä 2021 - blogit 22.5. - 19.7.2021, Kevät 2021 - II blogit 27.3. - 13.5.2021, Kevät 2021 - blogit 21.2. - 18.3.2021, Talvi 2021 - blogit 31.12.2020-14.2.2021, Syksy 2020 - blogit, Loppukesä 2020 - blogit, Keskikesä 2020 - blogit, Kesä 2020 - blogit, Kevät 2020 - blogit, Talvi 2020- blogit, Kesä ja syksy 2019 - blogit sekä Paikkakunnat - eri kuntien ulkokuntoilupuistot, joita olen kulkiessani bongaillut.

Harrastushommia (17.10.2021)

Kesän jälkeen mietiskelin, että minkä harrastuksen sitä talven ajaksi ottaisi.  Liikunnalliseen asiaan sen olisi hyvä liipata, koska sieltä saan niitä alati metsästämiäni askelia! Jotakin pitää harrastaa, jotta ajatukset tuulettuisivat ja aktiivisuus säilyisi toimistotyön vastapainona. Kaupungintalolla toimisto on seitsemännessä kerroksessa, joten voisin kätevästi myös hoitaa arkiliikunnan nousemalla kerrokseen portaita pitkin hissin sijasta. Kolme kertaa porrasliikuntaa päivässä seitsemänteen kerrokseen on jo kuntoa kohottava suoritus, nykyisen kunnon ylläpitoon riittäisi yksikin nousu kerta ja työmatkaliikunta päälle. Kokeilen ensin tätä porrasten nousua, ja kehittelen samalla uutta harrastusideaani - talkoita.

Olen tässä pohdiskellut, että yksin kuntoilu ei aina oikein innosta, vaan harrastamisen pitää olla yhteisöllistä tekemistä. Wikipedia talkoista: "Talkoot eli talkootyö on perinteinen naapuriavun muoto, johon liittyy vahva yhteisöllisyyden tunne. Talkoissa autetaan esimerkiksi talon rakentamisessa (kattotalkoot, betonitalkoot) tai annetaan muuta työpanosta ilman korvausta. Talkoissa suorite on yleensä yksi kertaluonteinen kokonaisuus, kuten betonilattian valu tai pihan siivous".

Talkoiden henki on, että sitä tehdään yhdessä, hyvällä sykkeellä. En kuitenkaan perusta yhdistystä, tai kannata mitään aatetta, vaan tehdään kertaluontoisia tapahtumia tai annetaan naapurin apuja. Tätä ajatusta jalostan vielä eteenpäin, seuraa kuulumisia tähän liittyen ja liity mukaan :). 

 

Maastopyöräilyä (10.10.2021)

Viimeaikoina on ollut enemmän kuin sääntö, että sunnuntaisin sataa vettä, ja niin sataa myös tänään. Tänä sunnuntaina olin onneksi teflonia, ja hyppäsin vanhan sotaratsufillarini selkään. Pyöräni lukon avain on ollut jo kaksi vuotta hukassa ja vihdoinkin eilen lukko rälläköitiin pois, kiitos ystävällisen naapurin.

Maastopyöräily oli hauskaa ja raskastakin, kun pyöräilyalusta oli niin vetinen. Ajellessa tuli mieleen uudet paksurenkaiset- ja sähköavusteiset pyörät, joista toivottavasti ensi keväänä ainakin toinen on parkkeerattu omallekin pihalle. Vertailen läskipyörien hintoja ja ominaisuuksia, hyviä kokemuksia saa vinkata!

Pyöräily on siitäkin hyvä laji, että se sopii kaikille, myös usein kehon eri liikuntarajoitteista kärsivillekin. Ja onneksi kunnat ovat panostaneet ulkkokuntoilureitstöihin, niitä on nyt ilo maastopyöräillessä käyttää.

Tämän päivän ajoreittini oli Koiteli-Jääli retkireitillä. Sinne on laitettu kivoja luontotauluja, pysähtymälläni paikalla kerrottiin karhuista ja siitä, että niitäkin asuu samalla alueella. Onneksi tällä reissulla ei - vielä - kohdattu.

Kolme minuuttia liikettä tunnissa (8.10.2021)

Ystävä kävi kylässä Kanadasta ja viihtyi meillä pari päivää sienestäen ja treenausohjelmia vertaillen. Ystävälläni on kanadalainen urheilukello ja siinä on loistava liikuntasovellus. Sovellus hälyttää kerran tunnissa liikkumaan kolme minuuttia ja sen aikana esim. askelia kertyy jo noin 300 kpl. Sovelluksen pääpointti on istumisen vähentäminen ja arkiaktiivisuuden lisääminen. Jos, ja kun, tätä ohjetta toteuttaa esim. opiskelu- ja työpäivän aikana, niin kahdeksassa tunnissa askeleita kertyy 2400 kappaletta ja aktiivisia liikuntaminuutteja 24. Se on hyvä alku passiiviseen istuma-ajan vähentämiseen. 

Sovellus määritteli, että viikossa tulee tienata 150 liikuntapistettä ja hengästyttävällä liikunnalla tienasi tuplapisteet, joten riittävään viikkoliikuntamäärään  aktiivista toimintaa tarvitaan vain kolme tuntia. No se määrä on meillä kaikilla tehtävissä, vai mitä?

 

 

Yllä olevaa liikuntaohjetta on aina toisinaan hyvä kertailla. Lisää hyviä liikuntavinkkejä löydät Liikkuva aikuinen - Aktiivisuus on uusi normaali sivustolta: https://liikkuvaaikuinen.fi.

Hyvä kunto, parempi mieli (28.9.2021)

Kumman valitset; hyvä kunto, parempi mieli vai huono kunto, huono mieli?

Viikon takaisessa Kalevassa oli hyvä juttu toimittaja Markku Rättilän kirjoittamana viikon lopuksi otsikolla: "liikunta parantaa elämänlaatua ja säästää rahaa". Eihän tässä otsikossa ja jutussa kovin uutta ole, mutta hyvä on tästäkin tosiasiasta aina toisinaan muistuttaa. 

Jutussa kerrotaan, että liikkumattomuus maksaa yksistään Oulun kaupungille 119-279 miljoonaa euroa. Rahasumma on iso. Jos esimerkiksi Oulun kaupunki panostaisi liikunnan edistämiseen viisi miljoonaa euroa lisää, niin sillä rahalla tehtäisiin ihmeitä, uusien innovatiivisten toimien myötä. Mutta miten tämänkin tarpeen perustelisi Valtuustolle määrärahojen jaon yhteydessä?

Tulossa on taas uusia liikuntasuosituksia. Ennen kuntien uusia panostuksia ja valistuksia liikkumattomuudesta, lupaa sinäkin, että teet viikon ajan joka toinen päivä puolen tunnin ulko- tai metsälenkin. Luontokin on nyt kauneimmillaan. Ja jos tarvitset helpon juoksukouluohjelman, "Juoksukoulu sohvaperunoille" niin sen saat Porin kaupungin julkaisemana (alunperin ohjelma on julkaistu KuntoPlus -lehdessä) 11-viikkoisena ohjelmana TÄSTÄ. Terve menoa lenkille, hyvä kunto, parempi mieli tulee sieltä!

Jousiammuntaa (21.9.2021)

Korona-aikana liikuntaluovuus on monella mahdollistanut uusien ulkolajien kokeilun. Myös me päätettiin kokeilla jotain meille uutta liikuntalajia viikonlopulla, ja lajiksi valikoitui jousiammunta ihan sattumalta ja itsestään, kun taitolajin kokeilu tuli mahdolliseksi erään tapahtuman yhteydessä.

Jousiammunta on todella mielenkiintoinen laji, joka saa unohtamaan kiireisen elämänrytmin hetkeksi. Jousta jännittäessä ja tähdätessä kaikki muut asiat siirtyvät syrjään, kun keskittyy vain oleelliseen. Jousiammunta ei ole voima- vaan tekniikkalaji, joka opettaa itsen ja mielen hallintaa. Jousiammunta sopii myös kaikille harrastajille ja ampumatekniikankin oppii yllättävän nopeasti. 

Vaikeinta jousiammunnassa on kohdistaa nuoli tauluun, mutta senkin oppii muutaman ammuntakerran jälkeen. Kokeile sinäkin tätä hienoa lajia. Jousiammunnan harrastuspaikat löydät kotikuntasi liikuntatoimen nettisivuilta tai lajia harjoittavan urheiluseuran tiedoista, eli ota Google käyttöön. Kuva; https://www.goarctic.fi/fi/palvelut/ohjelmapalvelut/tiimiohjelmat/#jousiammuntakisa.

Porrastreeniä 3 x 10 min (12.9.2021)

Tänään sunnuntaiaamupäivällä mietin, että mitä liikuntaa sitä kehtaisi sateisena päivänä harrastaa, kun tuntui, että tänään olen sokerista tehty. Pihalla käydessä päätin, että joka kerta, kun tänään menen jääkaapille, sitä edeltää kymmenen minuutin porrastreeni mökkeröisen etupihalla. Jääkaapilla kävin kolmesti, joten päivän treeni oli normihenkilön päivittäinen liikunnallinen vähimmäisannosmäärä, 30 minuuttia.

Toisinaan tekemisen laatu korvaa määrän. Portaissa liikkumisen hyötyä tulee jalkojen lihaksistolle, hengityselimistölle ja hapenottokyvylle. Porrastreeni on myös siitä hyvä, että sitä voi harrastaa kaiken kuntoisena, voi harrastaa missä ja milloin vain, ei vaadi erityisvälineitä, on aikatehokasta eli tuottavaa, parantaa kuntoa ja poistaa stressiä.

Porrastreeniin sopii vaikkapa vain yhdeksästä askeleesta koostuva portaikko. Portaita spurttailin eri tavoin muun muassa harppoen kaksi porrasta yhtä aikaa, takaperin edeten, kyykkäämällä joka askeleella, sivuttain nousten ja tasajalka loikkien. Toivottavasti huomenna on pakarat kipeänä. Kokeile sinäkin, portaissa liikkumista, se on tehokasta ja mukavaa hommaa!

Jokaiselle jotakin (9.9.2021)

Tiesitkö, että koira löytyy Suomessa jo joka kolmannesta taloudesta. Minusta luku on iso, mutta myös ymmärrettävä, edustanhan myös itse sitä joukkoa. Tänään torstaina kaupungilla käynnin yhteydessä käytimme koirapoikia Tuiran kaupunginosan koirapuistossa. 

Koirapoikien  asiointien odotellessa kävelin puistoa ympäri ja puolessa tunnissa saldoksi tuli reilut 2500 askelta (n. 2 kilsaa). Kävellessä mietin, että mitä muuta järkevää sitä odotellessa samalla voisi tehdä ja mieleen tuli ulkokuntoiluvälineet. Ensimäisenä mieleen tulee uhkakuvat koirien ulosteista. Mutta ei se haittaisi, jos koira pissaisi liikuntavälineen jalan metalliosaan, kyllä seuraava sade sen huuhtoisi pois. 

Liikuntavälineiden sijoittelulla sinne, missä ihmiset viettävät aikaansa, saataisiin tuplahyöty ja vaihtelua myös koirien ulkoiluttajille. Toki koiraihmiset puhuvat samaa kieltä ja aikuisten kohtaamiset ja keskustelut koirapuistoissa ovat toisinaan oikein antoisia. Mutta samalla omasta lihaskunnosta huolehtimen säästäisi taas yhteiskunnan varoja esimerkiksi lonkkien murtumisissa.

Koirapuiston perimmäinen tarkoitus on sosiaalistaa koiran elämää ja se on hauska tapa liikuttaa koiraa leikkien kautta toisten koirien kanssa. Päivällä koirapuiston asiakkaina olivat vain meidän Tero ja Onni. Mutta onneksi haisteltavaa riitti ja koirapojat viihtyivät puistossa hyvin.