Liikunnan sekatyöläisen sivustolta

Liikunnan sekatyöläisen sivustolta Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista: Kevät 2021 - II 27.3.2021 ->,  Kevät 21.2.2021 - 18.3.2021, Talvi 2021 - blogit 31.12.2020-14.2.2021, Syksy 2020 - blogit, Loppukesä 2020 - blogit, Keskikesä 2020 - blogit, Kesä 2020 - blogit, Kevät 2020 - blogit, Talvi 2020- blogit, Kesä ja syksy 2019 - blogit sekä Paikkakunnat - eri kuntien ulkokuntoilupuistot, joita olen kulkiessani bongaillut.

Hei!

Perustin alunperin Liikunnan sekatyöläinen - blogini eri paikkakuntien ulkokuntosalien bongaukseen ja niissä käynneistä raportoimiseen. Ajattelin, että ulkokuntosaleista raportoiminen motivoisi minut liikkumaan vielä enemmän ja säännöllisin väliajoin. Toinen ulkokuntosalien bongauksen syy oli, että muutama vuosi sitten ulkokuntosalit olivat vielä ainakin osalle käyttäjistä hieman piilossa. Aika on muutamassa vuodessa muuttunut paljon parempaan suuntaan. Ulkokuntosalien bongailu vaatii vierailuja toisilla paikkakunnilla ja Korona-aikana se ei ole kovin kannatettavaa. Siitä johtuen olen keskittynyt nykyisin blogissani arjen liikunnan havainnoimiseen ja liikuntaan yleisesti liittyvien asioiden esilletuomiseen.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle pihalleni liikuntavälineistön, jossa lähimetsän oheessa olisi motivoivaa ja mukava ulkoilla, yhdessä.

Olen työskennellyt kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä, sekä yrittäjänä digiliikunta-alan yrityksessä. Intohimoni blogin pitämisen ohella on pohtia ja suunnitella erilaisia liikuntatuotteita. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Liikunnallisin terveisin, Marke Rautiala

Hyvää Helatorstaita (13.5.2021)

Aivan mahtavassa kelissä saadaan viettää tänään tätä Helatorstaita, lämmintä on Pudasjärvellä Korpijokivarressa +25 C. Äkkiseltään nämä lämpötilat tuntuvat paljolta ja vaativat vähän totuttelua 😊. Mutta aina on hyvä syy mennä ulkoilemaan metsään ja seurannan kohteena metsälenkillä on tällä kertaa korvasienet. Suomessa sienikausi alkaa korvasienillä ja parhaiten niitä löytää muutaman vuoden takaisilta hakkuumailta, täällä hiekkaisilla vaaranrinteillä niitä löytää metsäkoneen tekemistä urista. Korvasieni erottuu hyvin kangasmaastosta, väri vaihtelee vaaleasta lähes punaiseen ja mustaan.

Metsässä liikkuessa mietin henkistä hyvinvointia. Mistä se koostuu ja mikä sitä tukee, olenko itse onnellinen ja miten se näkyy. Ensimmäisenä tuli mieleen hyvä fyysinen terveys, joka mahdollistaa liikuntakyvyn, saan parhaat kicksit kunnon sykevaihtelusta. Muita oman onnellisuuden tuojia ovat mielenrauha, hyvä ja tasapainoinen parisuhde sekä riittävä taloudellinen turvallisuus. Ei se niin monimutkaista itselleni ole, vähän vähemmilläkin varoilla välillä pärjää, kun luottaa, että kyllä se elämä kantaa. Henkisen hyvinvoinnin kriteerit varmaankin vaihtelevat eri ihmisillä, mutta näin itse tätä asiaa metsässä liikkuessa pohdiskelin. Life is good, sanoisin.

Korvasienet olivat vielä pieniä, mutta odotetaanpa kaksi viikkoa, ja tullaan sitten uudestaan poimimaan nämä, ellei joku muu ole ehtinyt ennemmin. Eviran mukaan korvasienet pitää keittää kunnolla reilussa vedessä 2 x 5 minuuttia ja huuhdella hyvin välillä. Itse keitän varalta vielä kolmannen kertaa, mutta se kyllä miedontaa makua. Pistän sienet pannulle kerman ja sipulin kanssa ja keittelen muhennokseksi.

Unelmien liikuntapäivänä koskenlaskua (11.5.2021)

Koko Suomen liikuntapäivä oli 10.5., mutta sehän ei estänyt harrastamasta vähän myöhässä myöskään 11.5. Ohjelmassa oli koskenlaskua kumiveneellä Kiimingin Koitelissa. Päivän oppi oli, että melonnassa pääsee helpommalla, kun käyttää koko kroppaa, ei pelkästään käsiä. Mukavaa ja harrastus jatkoon!

Kävelykilometrikisa (7.5.2021)

Tänään perjantaina 7.5. on saatu nauttia takatalvesta. Oulun korkeudella lumiräntää on tullut muutaman sentin verran. Päivän keli houkutteli pysymään pirtissä, ja miksipä ei, kun päivän treenit eivät jääneet välistä, kun käytössä on iWall - juoksumatto.

Juoksumatto on varsin kätevä, ja aivan toimiva peli. Tuotteen hinta/laatu on ok, ja matto menee pieneen tilaan pystyasentoon, kun ei ole käytössä. 

Valtakunnallisesti käynnissä tällä hetkellä on Suomen Ladun organisoima Kävelykilometrikisa. Kisa on avoin kaikille ja osallistua voit yksin tai porukalla. Kilometrejä kirjataan touko-lokakuun ajan. Jos kiinnostuit, niin käy ilmoittautumassa ja katsomassa lisätietoja kisasta: https://kavelykilometrikisa.fi/.

 

Kävelykilometrikisasivulta lainattu kävelyn hyödyt: "1. Kävely parantaa terveyttä ja hyvinvointia. 2. Kävely on päästötön kulkutapa ja auttaa ehkäisemään ilmastonmuutosta, jos teet matkasi auton sijasta jalan. 3. Kävely on olennainen osa joukkoliikenteen käyttöä. Ehkäpä voisit lisätä kävelyä jäämällä pysäkin tai kaksi aiemmin pois kyydistä. 4. Kävelykilometrikisaan osallistumalla työnantaja voi kannustaa työntekijöitään ja myös kunta asukkaitaan liikkumaan enemmän ja voimaan paremmin". (https://kavelykilometrikisa.fi/)

Huoltohommia (28.4.2021)

Kevät etenee jo mukavasti ja hiihtokelit on taputeltu. Erinomaisen luminen talvi tarjosi koko maahan mahtavat hiihto-olosuhteet ja kateellisena seurasin kavereiden ja hiihtoryhmäläisten ennätyksellisiä hiihtokilsapäivityksiä sosiaalisesta mediasta. Omilla hiihtokilsoilla en päässyt tänä talvena kehuskelemaan ja se vähän harmittaa.

Muutama vuosi sitten löin työporukan kanssa vetoa, että talven aikana hiihdän tuhat kilometriä. Tuolloin asuin vielä Ivalossa ja talvi oli todella kylmä. Maaliskuun puolessavälissä heräsin siihen todellisuuteen, että tonnista kasassa on vain 70 km, mutta onneksi parhaimmat kevätkelit olivat vasta pohjoisimpaan Lappiin tulossa. Vetoa en aikonut hävitä, joten tein suunnitelman alkaa hiihtämään lähes päivittäin. Aluksi kympin lenkitkin tuntuivat työläiltä, mutta kerta kerralta lenkit pitenivät, ja muutaman viikon jälkeen 30 km:n lenkkikään ei tuntunut enää pahalta. Pisimmät viimeiset lenkit hiihdin Saariselällä toukokuun alussa, jossa hiihtämässä kävin ennen työpäivää ja ne hiihtolenkit alkoivatkin sitten jo aamu viideltä…

Ainut harmi hiihtovedosta oli, että sain oikeaan lonkkaan limapussin tulehduksen. Tulehdus halvaannutti koko jalan toiminnan ja hoidin vaivaa puoli vuotta. Toivottavasti kukaan ei hiihtänyt itseltään jalkoja alta tallaisena loistotalvena.

Kilpaurheiluvuosina sain suksifirmalta eri kelien pertsan ja vapaan hiihtotapojen suksia. Noita löytyy varastosta vieläkin noin parikymmentä paria. Osaa vanhasta kalustosta en ole käyttänyt aktiivivuosien jälkeen, mutta eikai niitä voi poiskaan hävittää. Tänä talvena käytin viittä eri suksiparia ja suksien kesäteloille laitto kävikin hetkessä. Pertsan sukset olivat suomu- ja karvapohjapidoilla varustetut ja yhdet teräskanttiset tunturisukset. Luistelussa käytin kivikkoon sopivia suksia ja paremmilla keleillä reikänokka Fisuja. Suksien keväthuolto on tärkeää tehdä, koska keväällä laitettu huoltovaha imeytyy suksen pohjaan kesän, ja parhaimmillaan se tasoittaa myös naarmuja. Huoltoon tarvitset vain jonkinlaisen voitelutelineen, teräsharjan, puhdistusainetta, silitysraudan ja pehmeän parafiinin, esim. keltaista tai punaista.

Tassua toisen eteen! (24.4.2021)

Valtakunnallista Koiranpäivää juhlitaan vuosittain 24.4., siis tänään. Tänä vuonna Koiranpäiväna tuodaan esille koiran aktivointia ja koiran kanssa harrastamista. Niin tehtiin myös me. Käytiin kuuden kilsan metsälenkki Onnin, Teron ja Nalan- kanssa. Entinen  naapuri, porokoira - lapinkoira- mix Nala on Teron pentukaveri ja popidoli/tyttöystävä. Koiranpentujen riemukasta jälleennäkemistä on aina mukava seurata.

Jottei koira olisi vain ulkoiluun pakottaja, niin meidän Tero on ilmoitettu tänään myös harrastustoimintaan, metsäjäljen alkeiskurssille. Sieltä aktiivinen Tero saa myös  mukavasti treeniä päälleen.

Koiranpäivän vietto on vähintäänkin tärkeää. Kukapa muu saa ihmisen liikkeelle myös räntäsateessa, kuin koirakaveri? Pidetään lemmikeistä hyvää huolta!

 

Tero Usvapolun Dexter 13 kuukatta varmistaa meille hyvät askelmäärät. Lenkin pituus askelissa oli 9859.

Terassijumppaa (21.4.2021)

Viime päivät ovat menneet tulvan vartioimisessa. Me on eletty vartiovuoroissa, ettei vain tulva pääse yllättämään ja mökkeröinen kastumaan.

Nyt on myös se aika vuodesta, jolloin kodin sisustuselementit on roudattu pihalle ja käyttöön. Paikka ei ole mikä sattuu, vaan etelä-länsi suuntaan sijoittuva mökkeröisen terassi, jossa taattua auringonpaistetta on klo 12 eteenpäin :). Monessa foorumissa on kerrottu, miten mökkikauppa on nyt suosittua. Hyvä terassi mökin kyljessä mahdollistaa monenlaista aktiviteettiä, niin myös meillä.

Kuvan liikuntavälineitä on tarkoitus käyttää jatkossa aina vähintäänkin ohimennen. Homman motto on: "liikuntaa pienissä palasissa, pitkin päivää".

 

Nurkista "löydetty" kahvakuulat, jumppapallo, voimatanko, jumpparulla, jumppamatto ja ulkosäilytyksessä olleet pöllit. Pöllijumppaa tein vuosi sitten ja siihen löydät vinkit yläotsikon alta: Kevät 2020 - Pöllijumppaa 7.4.2020, https://www.liikunnansekatyolainen.fi/445393406.

Lähiliikuntaa Koitelissa (18.4.2021)

Kevät ja huhtikuun puoliväli antaa nyt parastaan. Upea auringonpaiste ja reipas kymppi lämpöä houkutteli meidän lisäksi Kiimingin Koitelin koskille katsomaan jäiden lähtöä useamman sata henkilöä. Ilahduttavaa oli nähdä ulkoilijoiden joukossa runsaasti lapsia ja nuoria vanhempineen. Alue on sen verran laaja, että siellä on koronaturvallista ulkoilla ja perheet lähtevät päiväretkelle yhdessä. Tunnelmatuvalta saa ostaa tulistelumakkaraa nuotiopaikoille, pannaria ja muuta herkkua.

Korona-aika on "pakottanut" meidät ulos ulkoilemaan ja parempia kohteita on vaikea keksiä, kuin samanaikainen luonnon havainnointi esim. Koitelissa. Nyt jos koskaan kaikkien kuntien kannattaisi panostaa luontoretkikohteisiin. Se voisi olla valttina myös uusien asukkaiden ja matkailijoiden houkuttelemisessa. Mukavia luontokohteita varmasti löytyy jokaiselta paikkakunnalta.  

Luontokohteiden bonuksia ovat ulkokuntoiluun tarkoitetut liikuntavälinepaikat. Koitelissa ulkoliikuntavälineet ovat etenkin lasten käytössä, mutta viihtyy siellä myös aikuinen :). Tänään treenailin tasapainoa lankulla.

Lapio- ja kuokkahommia (15.4.2021)

Hyvin suunnitteltu on puoleksi tehty :). Huomenna perjantaina ohjelmassani on lapio- ja kuokkahommia. Saimme naapurin autotallin pohjalta vaihtomaat, jotka pitää levittää kuokkimalla ja lapioida siistiksi. Muutama vuosi sitten myös meidän mökkeröisen alta poistettiin paljon silttimaata, mutta ne maat siirtyivät kaivinkoneella. Naapurilta saatujen maiden hyötykäytön aloitin jo viime marraskuussa, kun vuorasin pumppaamon alueen styrokseilla ja finnfomeilla, ja peitin sen metriseksi kummuksi. Alueen suojaus auttoi ja pumppaamo ei jäätynyt talvella kovillakaan pakkasilla.

Huominen lapiointihomma hieman hirvittää, mutta eiköhän noin 10 tunnin urakalla selvitä. Kilpaurheiluaikoina etenkin suokuokalla kuokkiminen tuli tutuksi. Kuokkimisella haettiin voimaa ylä- ja keskikroppaan. Hullun hommaa ja melkoisen yksitoikkoista oli kuokkia kaksi tuntia hiekkakasaa siirtäen sitä paikasta toiseen. Olisipa silloin tajunnut pestautua johonkin maansiirtofirman leipiin. 

Maiden levittely on hyvä tehdä nyt ennen kesää, koska maa-aines on vielä hieman kohmeista. Kesällä aines on vetistä ja tietysti silloin työ olisi huomattavasti raskaampaa.

Maksuttomia liikuntapaikkoja on saatava lisää (11.4.2021)

Lasten ja nuorten liikkumattomuus on vakava riski kansanterveydelle. Jälleen tällä viikolla on keskusteltu lasten ja nuorten liikkumisen vähäisyydestä mm. koronajarjoitusten seurauksena. Opetus- ja kulttuuriministeriön taholta liikuntasuosituksia on tarkasteltu, ja tällä hetkellä suositellaan hikiliikuntaa kolme tuntia viikossa. Se ei ole paljon.

Koillissanomien toimittaja Erkki Ahola kirjoitti hyvän kolumnin perjantain (9.4.) sanomalehti Kalevassa. Hänen lääke lasten ja nuorten liikkumattomuuteen on, että koululiikunta on saatava välittömästi remonttiin. Koululiikunta siksi, että siellä kaikilla lapsilla on mahdollisuus liikkua, jos vanhemmat eivät liikuntaa harrasta. Liikkumattomien vanhempien lapset omaksuvat harvoin liikunnallisia elämäntapoja.

Aholan idea on hyvä, mutta kaiken kansan liikunnan lisäämiseksi tarvitaan muitakin tekoja. Ehdotukseni on, että jaetaan OKM:n liikuntapaikkarakentamisen rahoja uusiksi. Rakennetaan sellaisia liikuntapaikkoja sisälle ja ulos, jotka maksututtomina palvelevat kaikkia käyttäjiä ikään ja säätyyn katsomatta. Paikat, joissa ihmiset käyvät ja viettävät aikaa voisi täyttää maksuttomilla liikuntavälineillä. Ks. lisää kuvan alta.

Lumisina pakkastalvina niin Ouluun kuin Tornioonkin voisi rakentaa lumimaailman eri liikunta-aktiviteetteineen. Höntsäliikunta ja yhdessä tekeminen yhdistää koko perheen liikkumisen. Tämän FunParkin aktiviteettejä ovat kiipeilyseinä, luistelu- ja potkukelkkailuradat, curling-rata, fatbike-alue ja lumenveisto-alue.

Hyvää pääsiäisen aikaa! (4.4.2021)

Tänä pääsiäisenä ulkoilukelit ovat olleet ns. kohillaan, lukuunottamatta tätä sunnuntaipäivää. Ainakin meillä sataa nyt palmusunnuntaina vettä, ja tämän päivän pakolliset ulkoilut rajoittuvat vain koirien lähiliikutteluun.

Viime aikoina olen miettinyt etupäässä lasten ja nuorten liikunta-asioita, jotka ovat olleet tässä Korona-ajassa mediassa esillä. Samalla olen miettinyt omaa lapsuuden aikaista liikkumista. Ekaluokasta lähtien kouluun kuljettiin hiihtäen, kävellen ja pyöräillen. Eniten liikutiin iltaisin - luisteltiin, juostiin metisissä ja koko naapuruston parikymmenpäinen lapsijoukko pelaili pissistä pitkäänpalloon ja milloin mitäkin.

Nelivuotiaista alkaen minä tai kaksoissisko jouduimme ajamaan neljän kilsan matkan päiväkotiin, koska vanhemman pyörän kyytiin mahtui meistä vain toinen. Pyöräteitä ei siihen aikaan ollut, vaan päiväkotiin ajettiin Tornion Outokummulle johtavaa tienreunaa. Tietenkään esim pyöräilykypäriä ei silloin vielä käytetty, muttei kyllä autossa turvavöitäkään. Limukan haku oli aika työlästä hommaa myös - vaikka määrät olivat vain se 0,33dl pullo lauantaisin. Kerran ekaluokkalaisina saatiin limukkakorillinen, kun tultiin siskon ja pulkan kanssa lähikaupalle äitiä vastaan ja vedettiin sitten limpparikori pulkassa kotiin. Se oli hyötyliikuntaa kolmen kilsan verran.

Liikunnan ei onnkesi tarvitse olla niin sporttia välinetekniikkaa, vaan tarvittavien tai haluamien asioiden varjolla on hyvä motivoida lapsia ja nuoria nyt ja myös tulevaisuudessa :). 

Kunnallista liikuntasuunnittelua (28.3.2021)

Viime viikolla kolmosen uutiskanavalla kerrottiin, että 25 000 lasta on lopettanut urheiluseuraharrastuksen Koronan takia. Lopettamista vauhditti mm. yhteisharjoitusten puuttuminen. Maikkarin jutun asiantuntijana toimi eteläsuomalaisen voimisteluseuran valmentaja. Valmentaja kertoi myös, että hänen edustamansa seura on palkannut psykologin helpottamaan lasten ja nuorten ahdistuksen käsittelyä. Aika on totisesti hurja, ja helpostusta tähän ei valitettavasti näy vieläkään.

Mitä voitaisiin tehdä, että seuroissa lopettaneet ja myös muut vähän liikkuvat nuoret saataisiin liikunnan pariin? Yksi vaihtoehto voisi olla, että jokaiseen kuntaan palkattaisiin liikuntasuunnittelija vetämään eri toimijoihin liittyvät langat yhteen. Liikuntasuunnittelija toimisi seuratoiminnan yhdyshenkilönä rakentamalla yhteistyötä eri seuratoimijoiden välillä. Sama suunnittelija organisoisi liikkuvan varhaiskasvatuksen, Liikkuva koulun ja harrastamisen paikkakunnan mallin mukaisesti. Toisen asteen oppilaitoksien yhteistyötä unohtamatta. Työhommiin kuuluisi tietysti erilaiset liikuntatapahtumat ja kilpailut eri kohderyhmille, kuntalaisten loma-ajan tapahtumien suunnittelu ja toteutus. Liikuntasuunnittelijan työ on monipuolinen, siinä vaaditaan ideointikykyä ja kehittämisotetta liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi.