Uutta sivustolla

Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista Kesä ja syksy 2019, Talvi ja kevät 2020 ja Paikkakunnat.

Hei!

Liikunnan sekatyöläisenä tutustun, tutkin ja testaan niin uusia, kuin vanhojakin ulkoliikuntapaikkoja, joita kunnat, kaupungit ja yksityiset tahot ylläpitävät. Tutustumiini liikuntakohteeseen tulee olla vapaa sisäänpääsy kaikkina kellonaikoina ja ne ovat erilaisia ulkoilmassa olevia liikunnan suorituspaikkoja. Usein ulkoliikuntapaikat näyttäytyvät värikkäinä ja kutsuvina liikuntapaikkoina. Joten tutustun niihin tarkemmin ja kerron havainnoistani tässä blogissani. Lisäksi pohdin liikuntaan liittyviä yleisiä asioita.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle tulevalle pihalleni ulkokuntosalivälineistön, jossa olisi esimerkiksi neljä laitetta, joihin voisi "kiinnitysjalkaan" vaihtaa mieleisensä suoritusvälineistön eri lihasryhmille.

Olen työskennellyt kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä sekä yrittäjänä digiliikunta-alan yrityksessä. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Liikunnallisin terveisin, Marke Rautiala

Hiihto on hieno laji (15.1.2020)

Entisenä hiihtäjänä, mutta ilman lajin vaaleanpunaisia laseja voin sanoa, että maastohiihto on hieno ja monipuolinen, koko kehoa kuormittava laji. Hyvien hiihtosäiden puolesta hiihdon ystäviä koetellaan kuitenkin tänä talvena. Eilinen Vantaan Hakunilassa hiihdetty Suomi Cupin miesten osuus hiihdettiin kaatosateessa ja lunta Etelä-Suomesta ei löydy muualta kuin tykitetyiltä baanoilta. Etelässä on oltu hereillä pakkasöisin ja useammassa paikassa on tykitetty aina, kuin sää on ollut vähänkään pakkasella.Tänään keskiviikkona Vantaalla hiihdetään Suomi Cupin - osakilpailun viestit. Tiistaina oli ensimmäinen kisapäivä ja hiihtäjien kertoman mukaan latu oli erinomaisessa kunnossa. Hyvä Vantaa!

Kävin itse hiihtämässä maanantaina (13.1.) Espoon Oittaalla. Latua on tykitettynä noin 1.6 km ja se oli erinomaisessa kunnossa. Ladulla hiihtäjiä oli todella paljon ja muiden matkassa hiihtäessä mieleeni tulivatkin omat vanhat ajat 90-luvulta, kun itse hiihdin letkajenkassa harjoituksia Rovaniemellä ensilumen laduilla. Yhdessä ja ahtaissa tiloissa hiihtäminen tuo oman mausteensa treeniin - se kertoo myös lajin suosiosta liikuntaharrastuksena.

Oittaalla oli illalla kaiken ikäisiä hiihtäjiä seurojen pikkujunnuista senioreihin. Eräs innokas, kokenut mieshiihtäjä päätti ohittaa minut puoleksi suksieni päältä ja se ei tuntunut kovin herrasmiesmäiseltä toiminnalta. Hetken mielijohteesta päätin kokeilla, lähteekö itseltäni vielä loikkavaihde loivaan ylämäkeen. No, lähtihän se ja siitä päädyin samaisen ohittajan ohitukseen ja piikkipaikka oli jälleen minulla, heh. Sorit siitä!

Onneksi Lapissa on lunta paikoin jopa metri ja kevätaurinko alkaa kohta paistamaan laduille. Nauttikaa ihmiset hiihdon ilosta hyvin huolletuilla laduilla, ilman letkajenkkaa ja laturaivoa.

Kuva Hiihtoliiton sivulta Suomi Cupista: https://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/vantaa/.

Vaihtelu virkistää - tänään menin ulkoa sisälle (6.1.2020)

Edellisessä blogissani kirjoitin, että uuden vuoden kunniaksi voisi kokeilla liikuntarintamalla myös jotain uutta. Tänään päätin alkaa puheista tekoihin ja tein jotain itselleni epätyypillistä. Oulun alueella ulkoilukelit ovat olleet hyvin haastavat jo pidemmän aikaa jäisten tienpintojen vuoksi. Peilijäisillä teillä liukastelee, vaikka olisi ne näissä olosuhteissa pakolliset nastakengät jalassa. Jos kotoa haluaa poistua, niin on mentävä joko metsään tai sisätiloihin liikkumaan. Joten tänään suunnistinkin vaihteeksi sisäkuntosalille Kiimingissä - edellisestä sisäkuntosalikäynnistä onkin vierähtänyt jo jokunen vuosi.

Kuntosalin ylläpitäjä ja omistaja on urheiluseura Kiimingin Urheilijat ja salin nimi on Kimmoke (os. Viitantie 23, Kiiminki). Rakennus sijaitsee Kiimingin Honkimaalla, josta myös lähtevät mainiot hiihtoladut esim. Jäälin suuntaan. On todella positiivista ja jopa ihailtavaa, että urheiluseura hankkii varoja lasten ja nuorten liikunnanharrastamisen tukemiseen tämäntapaisella omalla toiminnalla. Samalla seura ja sen ylläpitämä kuntosali myös työllistää paikallisia liikunnanosaajia. Edellisen kerran kävin Kiimingin Urheilijoiden alueella, silloisella VePo- talolla, noin 20 vuotta sitten hiihtokilpailuissa. Sijoitus ja maasto ei ole jäänyt mieleeni, joten kilpailu ei tainnut mennä aivan "vihkoon".

 

Kuntosalin liikuntavälinevalikoima oli todella mielenkiintoinen ja monipuolinen. Välinetarjonta oli laajaa niin laitteissa kuin vapaalla painoilla tapahtuvissa harjoituksissakin. Näin myös itselleni useita uusia liikuntavälineitä ja välineiden käytön helppous miellytti. Tykkäsin tästä paikasta ja kertalipun hintakin on vain 4,50 €. Tulen toistekin.

Hyvää Uutta Vuotta rakkaat lukijat 🙂 (4.1.2020)

Vuosi vaihtui uusilla lupauksilla ja taas voi alkaa kokeilemaan liikuntarintamalla myös jotain uutta. Viime päivinä talviset kelit ovat olleet hyvin vaihtelevia. Välillä on -20 pakkasta ja siitä parin päivän päästä +4 lämmintä. Kelien vaihdellessa voi helposti ja turvallisesti jumpata myös kotona. Loka- marraskuussa pidin oman askeljahtikampanjani, missä tavoitteenani oli saada päivään mahdollisimman paljon askelia, mutta ilman ylärajaa. Askeljahtikampanja onnistui hyvin ja tulokset näkyvät vyötäröllä, kunnossa ja arjen jaksamisessa.

Painonhallinnan ja muun liikunnan tueksi teen nyt tammikuun ajan joka päivä noin seitsemän minuutin mittaisen kotijumpan, ks. ohje vieressä. Tein tämän ohjelman itselleni omiin tarpeisiin. Yksinkertainen ja nopeasti tehty kotijumppa tuntuu jo kolmen päivän jälkeen ruokapöydässä jäykistyneessä alaselässäni oikein mukavana liikkuvuuden tunteena.

Listasin omaan kotijumppaohjelmaan 10 liikettä. Liikkeitä voi varioida oman mielen mukaan, kuten esim. punnerruksen ja dipin voi vaihtaa kevennetystä mallista perusmalleihin (eli punnerruksessa polvet ovat ilmassa, kun kädet ovat lattiaa vasten ja dippi-liikkeessä jalat ovat suorana eteen, ei koukussa). Ja mikä parasta, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa - muokkaa listasta mieleisesi, tehdään kotijumpat yhdessä!

Ulkokuntosali ja hyötyliikunta (30.12.2019)

Suomi on pitkä maa. Pääkaupunkiseudulla lunta ei ole yhtään ja maa ei ole jäässä. Oulussa, Kiimingin Koitelinkoskella lunta on paikoin 50 cm ja tienpinnat ovat jäässä. Lumenluonti niin tontilla kuin asunnollakin käy hyvin ulkokuntosaliliikunnasta.

Ulkokuntoilupuistot ovat Euroopassa suosittuja ja puistoja löytyy jo varsin mukavasti myös meiltä Suomesta. Harmillisesti ulkokuntopuistoja ei kuitenkaan ole vielä kaikissa Suomen kunnissa. Maikkarin kymppiuutiset vieraili pe 27.12.2019 Kokkolan uudessa ulkokuntosalipuistossa. Jutussa nostettiin esille ulkokuntosalien käytön maksuttomuus ja kuinka se on tehokasta liikuntaa myös talvella. Jutussa haastateltavana oli mm. kolmen lapsen äiti, joka kertoi, että "kuntoilla voi koko perheen kesken ja kaikille löytyy puistosta jotakin aktiviteettiä". Puiston liikuntavälineet ovat pääsääntöisesti Lappsetin toimittamat. Puiston välineiden vetonaulana jutussa pidettiin tanskalaisen Kompanin spinningpyörää. Pyöräillessä voi samalla ladata kännykän, kunhan polkee riittävän tehokkaasti. Koko juttu katsottavissa; https://www.mtv.fi/sarja/kymmenen-uutiset-33001001003/perjantai-27-12-klo-2200-1180322.

Oman ulkokuntoiluni tein Tapaninpäivän kaamoksessa hyötyliikuntana. Puuliiterin elementtien ja tykötarpeiden etsiminen lumenpeitosta kävi mukavasti kuntoilusta. Reilun kymmenen neliön lumenputsaukseen aikaa kului noin tunti. Työnjohtotehtävissä toimi Onni- koira.

Hyvää Joulua lukijoille (25.12.2019)

Sain jouluaattona hyvän joulun toivotuksen. Siinä luki "Rauhaisaa ja materiaalivapaata Joulua ja Uutta Vuotta". Juuri näin, tänä vuonna ilmastomuutos, ympäristönsuojelu ja tulevaisuus-ajattelu on noussut mediassa esille. Säästetään yhdessä luontoa ja se oli myös minun teemanani tänä jouluna joululahjoja miettiessäni. Ei tiennyt Seppo, joulutoivotuksen tekijä, tätä. Näitä aineettomia lahjoja olivat suksistudio-palvelut (suksienhuolto- ja voitelu) lahjakortti ystäville, lumenluonti naapurin pihalta, kaverille hieronta sekä ulkomailla joulua viettävän ystiksen seitsemänviikkoisen koiranpennun hoito & ulkoilutus 10 päivän ajan.

Kaverin pikkukoiran hoito ja ulkoilutus on saanut ensimmäisen viikon aikana liikunnalliset piirteet, mikä on nyt tämän blogini ideakin. Pikkuinen koira kun ei osaa pidätellä pissaa, vaan mopin varressa saa heilua useamman kerran päivässä ulkoilutuksia unohtamatta. Isompi, jo aikuinen Onni- koira kun tarvitsee sitten omat vauhdikkaammat ja pidemmät lenkit, joten pentukoira on lisännyt askeliani päivään muutamalla tuhannella. Näin koiran kalenterissa merkittyyn "paistetun kinkun aikaan" se ei ole ollenkaan huono asia. Tapanintansseja odotellessa!

Hoidokki itsehän nukkuu vain silloin, kun väsähtää. Valvoo, tai ei, söpömpää koiranpentua ei taida olla. Zelda 8- viikkoa toivottaa hyvää ja rauhallista Joulua!

Ei ne suuret tulot, vaan pienet teot (14.12.2019)

Ei ne suuret tulot, vaan pienet teot pätee ainakin liikunnallisemman elämäntavan tavoittelussa ja kokonaishyvinvoinnissa. Vahvistusta tälle sai sunnuntaina 15.12.2019 julkaitussa Ylen jutusta: Istuminen väheni noin tunnin, kun ammattikuljettajille laitettiin aktiivisuusranneke käteen – "Laihduin vuodessa melkein 12 kiloa". Koko juttu luettavissa https://yle.fi/uutiset/3-11117158.

Yllä oleva Bussitartti kuuluu Pohjois-Karjalan kansanterveyskeskuksen kolmivuotiseen Taksistartti-hankkeeseen. Linja-auton kuljettajien fyysistä aktiivisuutta on lisätty esimerkiksi lajikokeiluilla ja aktiivisuusrannekkeilla. Rannekkeet muistuttavat piippaamalla liian pitkästä istumisesta. Tavoitteena oli vähentää istumisen määrää ja yksittäisiä pitkiä istumisjaksoja. – Kuljettajien aktiivisuus nousi vuoden aikana noin neljä prosenttia. Päivittäinen istuminen sen sijaan väheni lähes tunnin, mikä on hyvä tulos, kun huomioidaan heidän työnkuvansa.

Hyvät tulot olisivat avuksi, jos liikkumisen motivaatiota voisi ostaa kaupasta, mutta motivaation on lähdettävä ihmisestä itsestä. Yksi motivaation kannustimia on yhdessä tekeminen töissä ja vapaa-ajalla, kuten yllä olevassa jutussa kerrottiin. Lapsille leikkipaikkoja on lähes kaikkialla, mutta olisi hyvä, jos aikuisillekin olisi liikuntaan aktivoivia pisteitä samoissa tiloissa missä ihmiset muutenkin liikkuvat ja viettävät aikaansa. Liikunnallisten "aktivointipaikkojen" ei tarvitse olla isoja ja hienoja, tärkeintä olisi saada liikkua siellä, missä lapsetkin leikkivät.

Se on sama miten, ja missä sitä liikkuu, kunhan vain liikkuu. Liikunnan sekatyöläinen kävi virkistysmatkalla Tallinnassa lauantaina 14.12. ja päivän askelmääräksi tuli 16 730. Kuva Tallinnan vanhasta kaupungista joulutorilta.

Aerobisen liikunnan tärkeys (8.12.2019)

Tämä on yleistä tietoa; Aerobista liikuntaa on kestävyysliikunta, joka pitää yllä ja parantaa kestävyyskuntoa. Tällä tarkoitetaan elimistön aerobista eli sydän-, hengitys- ja verenkiertojärjestelmän toimintakykyä.

Olen itse nykyään myös aerobisen liikunnan aktiivinen harrastaja. Ulkokuntosaliharjoittelun tueksi teen aerobista liikuntaa, kuten olen tässä kertonutkin loka-marraskuun askeljahtikampanjani blogissa. Monotonisen aerobisen liikunnan aikana teen liikkeen katkaisemiseksi noin 10 sekunnin voimakkaita pikapyrähdyksiä. Lauantaina (8.12.) tein noin seitsemän kilometrin hiihtolenkin pienessä pakkassäässä - umpihangessa Kiimingin Koitelissa, jossa lunta oli paikoin noin 20-30 cm. Sain kunnan liikuntasihteerinä usein palautetta huonosti hoidetuista laduista. Kunnan rahoitus ja sää ohjasi toimintaa, ei virkamies pysty sentään säitä hallitsemaan. Joskus ajattelin, että se on aivan sama onko latuja, kunhan vain ihmiset liikkuvat. Oma lauantainen hiihtokokemus vahvisti latujen huollon merkityksen arkikuntoilijalle. Meno ja meininki hyvin huolletuilla laduilla on ilo mielelle ja kropalla, kun umpihangessa hiihtäminen on vain sitä liikkumista. Syke nousee myös hyvin huolletulla ladulla, aivan samalla tavalla, kuin umpihangessa. Sykkeen seuraaminen on minulle harjoituksessa pääasia, kohonneeseen sykkeeseen riittää umpihankihiihtokin, vaatimattomillakin baanoilla pääsee kyllä tulokseen.

Ulkokuntosalikausi ei ole vielä ohi, etenkään eteläisessä Suomessa. Miellyttävän ulkokuntosaliharjoituksen tekemiseen mukaan tarvitsee vain hyvät, joustavat vaatteet ja pyyheliinan, jolla voi kuivata liikuntavälineitä. Tavataan ulkokuntosaleilla!