Moi!

Perustin Liikunnan sekatyöläinen - blogini eri paikkakuntien ulkokuntosalien bongaukseen ja niissä käynneistä raportoimiseen. Ajattelin, että ulkokuntosaleista raportoiminen motivoisi minut liikkumaan vielä enemmän ja säännöllisin väliajoin. Toinen ulkokuntosalien bongauksen syy oli, että muutama vuosi sitten ulkokuntosalit olivat vielä ainakin osalle käyttäjistä hieman piilossa. Aika on muutamassa vuodessa muuttunut paljon parempaan suuntaan. Ulkokuntosalien bongailu vaatii vierailuja toisilla paikkakunnilla ja Korona-aikana se ei ole kovin kannatettavaa. Siitä johtuen olen keskittynyt nykyisin blogissani arjen liikunnan havainnoimiseen ja liikuntaan yleisesti liittyvien asioiden esilletuomiseen.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle pihalleni liikuntavälineistön, jossa lähimetsän oheessa olisi motivoivaa ja mukava ulkoilla, yhdessä.

Olen työskennellyt kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä, sekä yrittäjänä digiliikunta-alan yrityksessä. Intohimoni blogin pitämisen ohella on pohtia ja suunnitella erilaisia liikuntatuotteita. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Liikunnallisin terveisin, Marke Rautiala

Liikunnan sekatyöläisen sivustolta

Liikunnan sekatyöläisen sivustolta Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista: Kesä 2021 - II blogit 25.7.2021 ->,  Kesä 2021 - blogit 22.5. - 19.7.2021, Kevät 2021 - II blogit 27.3. - 13.5.2021, Kevät 2021 - blogit 21.2. - 18.3.2021, Talvi 2021 - blogit 31.12.2020-14.2.2021, Syksy 2020 - blogit, Loppukesä 2020 - blogit, Keskikesä 2020 - blogit, Kesä 2020 - blogit, Kevät 2020 - blogit, Talvi 2020- blogit, Kesä ja syksy 2019 - blogit sekä Paikkakunnat - eri kuntien ulkokuntoilupuistot, joita olen kulkiessani bongaillut.

Kiiminki- maratonille treeniä (29.7.2021)

Nyt kai voi jo todeta, että onneksi helteet loppuivat, joten tänään torstaina olikin hyvä päivä aloittaa aktiivisempi juoksuharrastus. Pohjustin päivän juoksulenkkiä eilisellä parin tunnin suo- ja metsäkävelyllä - hillat olivat ylimenneitä ja käyneitä. Metsälenkit ovat parasta lihasten huoltoa ja hapetusta ja sen vuoksi tänään juoksu tuntuikin mukavalta Tero-koiran kanssa. 

Juoksuinnon säilyttämiseksi osallistun kuukauden päästä Kiiminki-maratonille (http://www.kiimu.fi/fi/Lajit/Kiiminki-Maraton.html), joka juostaan la 28.8.2021. Maratonilla juoksen joko kympin tai puolikkaan maratonin, juoksumatkan päätän vasta lähempänä tapahtumaa. 

Tuleva treeniohjelmani on varsin yksinkertainen. Juoksua joka toinen päivä niin, että huomenna pe 5 km, su 10 km, ti 7 km, to 5 km, la 10 km, ma 7 km. Pyramidimainen harjoittelu tuo vaihtelua treeniin ja tämä malli toimii itselleni parhaiten. Lyhyemmällä lenkillä vauhti voi olla kovempi ja kuluttavampi, pidemmällä matkalla juoksu on rentoa hölkkää matalalla sykkeellä. Jos juoksu tuntuu tämän jälkeen helpolta, niin nostan päivittäisiä kilometrimääriä 2-3 kilsalla. Välipäivinä teen lihashuoltoa ja mm. suokävelyä sauvojen kanssa. Pidän kaksi lepopäivää viikossa. 

On mahtava homma, että vielä löytyy aktiivisia ihmisiä, jotka järjestävät mm. yllä olevia kuntoilutapahtumia. Laitoin kymmenen vuotta sitten alulle Inarin kunnassa Vaskoolipatikka- kuntoilutapahtuman. Tänä vuonnakin oli mukava seurata, että ko. kuntoilutapahtuma järjestettiin, ja jo kymmenettä kertaa paikallisen kaupan sponsoroidessa palkinnot. Parhaimmillaan tapahtumat kokoavat useamman kylän ihmisiä yhteen ja samalla tehdään hyvää itselle. Juoksutapahtumaan osallistuminen motivoi minua treenaamaan ja ei olisi haitaksi, jos muutama kilo sulaisi matkan varrella. Parastaon myös se, että Tero- koira saa samalla reipasta liikuntaa, koska meidän molempien on valmistauduttava hyvin tulevaan sienestyskauteen :).

Mallia Sievistä (26.7.2021)

Matkaillessa on mukava etsiä ja katsella eri paikkakuntien liikunta-alueita. Ja tähän tarjoutui mukava tilaisuus viime viikon kesälomareissulla, mikä oli myös yksi reissun tavoitteista - bongailla hyviä paikkoja.

Monen kaupungin ja kunnan liepeillä on rakenettu nykyaikaisia ja värikkäitä  liikunta-alueita. Useimmiten näkee yleisurheilukenttiä, joiden sisäosassa on nurmikenttä jalkapalloiluun ym. monipuolista tarjontaa liikuntaan. Kummallista tässä on, että kentät ovat 8 kertaa 10 bongauskerrasta aivan autioita. Tämä havainto harmillisesti toistaa itseään, niin myös meidän Itä-Suomen reiteille sattuneissa kunnissa.

Tänään Linkediniä selatessani vastaan tuli liikuntavälinevalmistaja Lappsetin postaus Sievin kunnan uudesta, upeasta ja monipuolisesta lähiliikunta-alueesta. Kuvan kaltaisia alueita tarvittaisiin rutkasti lisää. Aika ja lajit ovat muuttuneet, kuvan liikunta-alue on kuin koko perheen viihtyisä olohuone, käy katsomassa ja ohimennen testaamassa. Osoite ja muu info: https://www.sievi.fi/lahiliikuntapaikat-leikkikentat-skeittaus.

 

Sievin lähiliikunta-alueelta löytyy monelle eri käyttäjäryhmälle jotakin ja myös mm. digiliikuntaa. Jos tällaiset liikuntakeskittymät eivät houkuttele liikkumaan, niin ei sitten mitkään. Kuva; https://www.com/feed/update/urn:li:activity:6825394582063243265/

Ärjänsaaren retki (25.7.2021)

Edellisessä postauksessa kerroin, että tämä viikko vietetään meidän perheessä  kesälomareissulla. Reissun suunnaksi otimme Itärajan tarkistuksen, Pielisen ympärikiertämisen, kevyen ulkoilun ja liikuntapaikkojen bongauksen (tästä huomenna lisää toisessa blogissa).

Oulusta lähdettäessä reissun ensimmäinen etappi oli Manamansalo ja seuraavana päivänä vierailimme Ärjänsaarella Kajaanin edustalla. "Ärjänsaari on lumoava retkeily- ja rantakohde. Sen pitkät hiekkarannat ja jyrkät törmät sekä värikäs historia houkuttelevat kävijöitä monenlaisiin ranta-aktiviteetteihin. Ärjänsaari sijaitsee Oulujärven suurten selkien keskellä. Sen länsipuolella avautuva Ärjänselkä on Suomen suurin sisävesiulappa. ”Ärjä” tarkoittaa tuulista paikkaa tai jyrkkää rantatörmää. Tämä kuvaa Ärjänsaarta hyvin". (https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/lp/Esitteet/arjansaarifineng.pdf).

 

Matkasimme Ärjänsaarelle Ruunaniemestä veneellä ja vietimme paikan päällä viisi tuntia. Kiersimme kävelemällä saaren ympäri, ks. karttakuva yllä. Matkaa kertyi reipas kymppi ja mukavaa oli. Korona on opettanut, että näe lähelle ja harrasta kotimaan matkailua. Se on mahtavaa ja hyvin avartavaa, kotikulmiltakin löytyy lähes kaikkea :).