Uutta sivustolla

Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista Kesä ja syksy 2019, Talvi ja kevät 2020 ja Paikkakunnat.

Hei!

Olen oululainen liikunta-alan yrittäjä Marke Rautiala. Liikunnan sekatyöläisenä tutustun, tutkin ja testaan niin uusia, kuin vanhojakin ulkoliikuntapaikkoja, joita kunnat, kaupungit ja yksityiset tahot ylläpitävät. Tutustumiini liikuntakohteeseen tulee olla vapaa sisäänpääsy kaikkina kellonaikoina ja ne ovat erilaisia ulkoilmassa olevia liikunnan suorituspaikkoja.

Olen työskennellyt kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Viimeiset pari vuotta olen toiminut omassa liikunta-alan yrityksessä (Marabas Oy) muun muassa digiliikuntatuotteiden kehittäjänä. Kuntasektorin työurallani en ehtinyt toimia aktiivisesti eri paikkakuntien liikuntapaikkojen bongarina. Silloinen liikuntapaikkojen kehittämistyöhön tarvittava aika meni byrokratian hoitamiseen. Ajatus ulkoliikuntapaikkojen tutkimiseen tulikin omasta nykyisestä työstäni. Halusin kehittyä ja nähdä, minkälaisia, ja kuinka paljon erilaisia ulkoliikuntapaikkoja meille arkiliikkujille on tarjolla. Usein ulkoliikuntapaikat näyttäytyvät värikkäinä ja kutsuvina liikuntapaikkoina, haluan tutustua niihin tarkemmin ja kerron havainnoistani tässä blogissani.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle pihalleni ulkokuntosalivälineistön, jossa olisi esimerkiksi neljä laitetta, joihin voisi esimerkiksi "kiinnitysjalkaan" vaihtaa mieleisensä suoritusvälineistön eri lihasryhmille.

Aerobisen liikunnan tärkeys (8.12.2019)

Tämä on yleistä tietoa; Aerobista liikuntaa on kestävyysliikunta, joka pitää yllä ja parantaa kestävyyskuntoa. Tällä tarkoitetaan elimistön aerobista eli sydän-, hengitys- ja verenkiertojärjestelmän toimintakykyä.

Olen itse nykyään myös aerobisen liikunnan aktiivinen harrastaja. Ulkokuntosaliharjoittelun tueksi teen aerobista liikuntaa, kuten olen tässä kertonutkin loka-marraskuun askeljahtikampanjani blogissa. Monotonisen aerobisen liikunnan aikana teen liikkeen katkaisemiseksi noin 10 sekunnin voimakkaita pikapyrähdyksiä. Lauantaina (8.12.) tein noin seitsemän kilometrin hiihtolenkin pienessä pakkassäässä - umpihangessa Kiimingin Koitelissa, jossa lunta oli paikoin noin 20-30 cm. Sain kunnan liikuntasihteerinä usein palautetta huonosti hoidetuista laduista. Kunnan rahoitus ja sää ohjasi toimintaa, ei virkamies pysty sentään säitä hallitsemaan. Joskus ajattelin, että se on aivan sama onko latuja, kunhan vain ihmiset liikkuvat. Oma lauantainen hiihtokokemus vahvisti latujen huollon merkityksen arkikuntoilijalle. Meno ja meininki hyvin huolletuilla laduilla on ilo mielelle ja kropalla, kun umpihangessa hiihtäminen on vain sitä liikkumista. Syke nousee myös hyvin huolletulla ladulla, aivan samalla tavalla, kuin umpihangessa. Sykkeen seuraaminen on minulle harjoituksessa pääasia, kohonneeseen sykkeeseen riittää umpihankihiihtokin, vaatimattomillakin baanoilla pääsee kyllä tulokseen.

Ulkokuntosalikausi ei ole vielä ohi, etenkään eteläisessä Suomessa. Miellyttävän ulkokuntosaliharjoituksen tekemiseen mukaan tarvitsee vain hyvät, joustavat vaatteet ja pyyheliinan, jolla voi kuivata liikuntavälineitä. Tavataan ulkokuntosaleilla!