Liikunnan sekatyöläisen sivustolta

Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista: Loppukesä 2020 - blogit 23.8.2020 ->, Keskikesä 2020 - blogit 1.7. - 18.8.2020, Kesä 2020 - blogit 10.5. -30.6.2020 ->, Kevät 2020 - blogit 16.3. - 4.5.2020, Talvi 2020, Kesä ja syksy 2019 ja Paikkakunnat - eri kuntien ulkokuntoilupuistot, joita olen kulkiessani bongaillut.

Hei!

Liikunnan sekatyöläisenä tutustun, tutkin ja testaan uusia ja vanhoja ulkoliikuntapaikkoja, joita kunnat, kaupungit ja yksityiset tahot ylläpitävät. Liikuntakohteeseen tulee olla vapaa sisäänpääsy kaikkina kellonaikoina ja ne ovat erilaisia avoimia liikunnan suorituspaikkoja. Usein ulkoliikuntapaikat näyttäytyvät värikkäinä ja kutsuvina liikuntapaikkoina. Joten tutustun niihin tarkemmin ja kerron havainnoistani tässä blogissani. Lisäksi pohdin liikuntaan liittyviä yleisiä asioita.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle tulevalle pihalleni ulkokuntosalivälineistön, jossa olisi esimerkiksi neljä laitetta, joihin voisi "kiinnitysjalkaan" vaihtaa mieleisensä suoritusvälineistön eri lihasryhmille.

Työskentelin kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä sekä yrittäjänä digiliikunta-alan yrityksessä. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Liikunnallisin terveisin, Marke Rautiala

Kauppakeskusliikuntaa (20.9.2020)

Liikkumista ja liikuntaa voi harrastaa missä vain, onneksi. Siinähän se liikunnan hienous piileekin. Liikkusessa vaatteillakaan ei ole kovin suurta väliä.

Eilen (la 19.9.2020) kauppakeskus Zeppelinissä Kempeleessä vietettiin "Hintamyrskypäiviä". Kivijalkakaupoissa on tosi mukava vierailla ja liikkeellä väkeä oli kiitettävästi koronatilanteesta huolimatta.

Koronatilanne oli huomioitu tietysti hyvin mm. järjestäjien toimesta (www.veravia.com). Lauantain liikunnallinen tarjonta Zeppeliinissä oli digiliikunta-peliympäristö PlayFloor ja Suomen Luisteluliiton (www.luisteluliitto.fi) järjestämä Rolling Day -rullailuareena, missä sai kokeilla ohjatusti skuuttausta, skeittausta ja rullaluistelua sisätiloissa. Mene ihmeessä aina kokeilemaan, kun ja jos se vain on mahdollista. Ylläty siitä, kuinka mukavaa kauppakeskuksessa liikkuminen on - ja samalla reissulla saa huvin ja hyödyn.

Kuvassa Zeppelinin tapahtumapäivän tehokas VeraVian järjestäjätiimi digipelaamassa PlayFloorilla.

Lasten ja nuorten ylipaino (12.9.2020)

Ylen nettisivuilla on juttu: ”THL: Lasten ja nuorten ylipainon yleisyys on moninkertaistunut viime vuosikymmeninä – pojilla ylipainoa on tyttöjä useammin”.

”Nuorten ylipainon yleisyys on kaksin-kolminkertaistunut viimeisten vuosikymmenten aikana”, kertoo THL:n kehittämispäällikkö Päivi Mäki. Viime vuosina tilanteessa ei kuitenkaan ole tapahtunut juuri muutosta. Hänen mukaansa lihavuuden taustalla on useita eri tekijöitä, mutta ylivoimaisesti suurin syy on ruokaympäristön muutoksissa. Lihavuuden synnyssä ratkaiseva vaikutus on elinympäristöllä ja elintavoilla. Myös perimällä on vaikutusta, mutta Mäen mukaan perimä vaikuttaa siihen, kuinka vaikeaa on selvitä normaalipainoisena tässä ajassa, jossa ruokapöydät notkuvat herkkuja ja annoskoot ovat kasvaneet. Sokeria ja rasvaa on yksinkertaisesti saatavilla aiempaa enemmän. Myös liikkuminen on vähentynyt. Nykylapset usein harrastavat liikuntaa, mutta arjessa tapahtuva liikkuminen on vähentynyt. Esimerkiksi ennen lapset ja nuoret pyöräilivät tai kävelivät ovelle kysymään, voiko kaveri tulla leikkimään, niin nyt sama hoituu kännykällä”.

Lasten ja nuorten ylipainon syyt tiedostetaan, mutta teot eivät kohtaa todellisuutta. Ei yksinkertaisesti ole löydetty oikeaa tapaa vaikuttaa kehitykseen. Monenlaisia toimia on kokeiltu, rahaa on mm. jaettu kunnille, tuettu lajiliittoja ja urheiluseurojen järjestämiä matalan kynnyksen maksuttomia liikuntakerhoja. Kouluissa on Liikkuva koulu – hyvinvointiohjelma ja oppitunneista on tehty aiempaa toiminnallisempia. Jostakin syystä lapset eivät löydä ilmaisiin aktiviteetteihin, vaan ongelma jatkaa kasvuaan. Mielestäni yksi yksinkertainen ratkaisu voisi olla, että älylaitteen kiinnostava sovellus aukeaa vasta, kun päivän fyysinen aktiivisuus on saavutettu.

Aika helppoa, vai mitä. Koko juttu luettavissa; https://yle.fi/uutiset/3-11531721.

Siskontyttö Aada Tornion Duudson Activity Park Torniossa liikkumassa. Aadan harrastuksiin kuuluu myös tankotanssi ja perheessä huolehditaan, että päivittäinen liikunta-annos on riittävä 😊.

PT neuvontaa tarjolla! (5.9.2020)

Kevään rakentamisen mielenkiintoisin hetki oli, kun kaivinkone upposi tontilla märkään metsämaahan. Siinä rytäkässä mökkeröisen pihalta piti kaataa iso petäjä, koska kaivinkone vaurioitti sen juuria ponnistellessaan takaisin kuivalle maalle. Ei tietenkään haluttu puun kaatuvan mökkeröisen päälle, joten hommattiin sahuri töihin ja klapimittaisia pöllejä on pihassa nyt vino pino. Laskin petäjän vuosirenkaista puun iän ja ikää oli kertynyt jo 70 vuotta. Aktiivisen lauantain pihapuuhasteluommana pinosin kaadetun puun pöllit lanssille. Lanssilta löytyy nyt 40 kappaletta halottavia pöllejä, mutta pilkkomaan en vielä alkanut. Vettyneiden, n. 15 kg pöllien raahaaminen kävi tämän päivän voimatreenistä.

Nyt olisi pöllihommia tarjolla, med/with Marke. Pöllien tekijälle tarjoan kahdeksan kertaa PT – neuvontaani valitsemastaan liikuntaan ja fyysiseen hyvinvointiin liittyvästä aiheesta - urheilu/liikunta/ravinto/hyvinvointi ym. Jonoa odotellessa 😊... otathan yhteyttä marke.rautiala@gmail.com.

Kuvan pino pitäisi pistää haloiksi syksyn aikana. Vasemman käden tenniskyynärpäävamma hiukan hidastaa haastetta.

Koitelissa ulkoilua (2.9.2020)

Edellisessä blogipostauksessa kirjoitin lähiliikunnasta ja siitä, kuinka aktiiviurheilija-aikojen jälkeen päätin tulevaisuudessa harrastaa vain sellaisia liikuntalajeja, joissa liikkumisen voi aloittaa omilta kotiportailta. Näin tein viimeksi sunnuntaina (30.8.) ja suuntasin tennarit Koitelinkosken ulkoulualueelle Kiimingissä. Koitelin virkistysalue on yksi Oulun parhaimpia matkailunähtävyyksiä, vink, vink.

Koitelin ulkoilulenkillä oli myös toinen motiivi. Koitelin jätskikiska oli tälle vuodelle viimeistä päivää avoinna ja tarjouksessa olleet jätskipallot kiinnostivat kovasti. Kesäni on ollut mökkeröisen raksahommissa kovasti kiireinen, joten kävin jätskikiskalla vasta ensimmäistä kertaa tälle kesälle. Jätskitaukoa ennen tein Koitelin alueella polkujuoksua sekä merkatuilla, että luontoon muovautuneilla poluilla viiden kilometrin verran. Sää suosi lenkkeilijää ja juoksu tuntui hyvältä!

Lenkkiseurana oli Onni-koira ja jätskinä Pätkis-suklaa. Oli muuten onnistunut valinta 🙂.

Lähiliikuntaa ja tasapainoilua (30.8.2020)

Maajoukkueurheilijana sain viettää auton ratissa ja kyydissä pitkiä aikoja, etäisyydet Pohjois-Suomesta lähdettäessä olivat pitkiä ja kisamatkat puuduttavia. Aktiiviurheilija-aikojen jälkeen päätin, että tulevaisuudessa harrastan vain sellaisia liikuntalajeja, joissa liikkumisen voi aloittaa omilta kotiportailta. Poikkeus tähän on ollut tietysti ulkokuntosalien bongaus, mutta se onkin eri juttu. Mutta muuten siis olen pysynyt päätöksessäni 😊.

Eilen lauantaina vietettiin ylioppilasjuhlia ja sain itsekin kutsun ystäväni pojan lakkiaisiin. Ihanat puutarhajuhlat vietettiin aurinkoisessa säässä, ja ylioppilaskin oli saanut armeijasta ylimääräistä lomaa, nuoren ihmisen matka elämään voi alkaa.

Juhlien jälkeen päivän liikunta-annos koostui taito- ja tasapainoharjoituksesta. Harjoitus kesti vain 15 minuuttia, mutta se palveli haluttua asiaa. Tein keskeneräisellä terassilla erilaisia yhdellä ja kahdella jalalla tapahtuvia harjoituksia, sekä yhden jalan kyykkyjä. Vaikeusastetta hain kenkävalinnalla, jotka olivat juhlissa olleet korkkarit...tasapainoharjoitteluun sopii lähes mikä vain paikka ja omani löytyi läheltä takaterassin rungosta, jossa rungon vahvuus on 4 cm.

Oman tasapainon riittävyys on helppo testata, esim. yhdellä jalalla seistessa. Jos seisominen 30 sekunnin ajan alkaa tuntua hankalalta, on korkea aika tehdä jotain. Silmät kiinni seisomisenkin pitäisi sujua hetken ajan. Kokeile näitä, harjoituksen voi tehdä vaikka kaupan kassajonossa.

Kuvassa teen vaakaliikkeen. Liikkeen voi tehdä niin, että nosta jalka koukussa eteesi noin 90 asteen kulmaan. Työnnä koukistunutta jalkaa suoraan taaksepäin ja kallista samalla ylävartaloa eteen. Katso, että polvesta etuvarpaaseen kulkee suora linja, ja käytä pakaralihaksia nostaaksesi itsesi takaisin ylös. Toista toisella jalalla.

Sähköavusteinen maastopyörä (23.8.2020)

Kuten tässä on jo tullut esille useaan kertaan, on aina mukavaa kokeilla uusia liikuntavälineitä ja -lajeja. Perjantaina 21.8. kokeilin ensimmäistä kertaa sähköavusteista läskipyörää. Tavalliseen pyörään verrattuna sähköavusteisella pyörällä on testiajon perustella ainakin kaksi kertaa kevyempää ja nopeampaa ajaa. Ajoimme hiekkateitä ja pienen pätkän myös mäkisessä mäntymetsäisessä maastossa. Jos työpaikkani olisi 15 kilometrin säteellä kodista, niin kulkupelini ehdottomasti olisi tämä pyörä. Ainut heikko kohta tässä pyörämallissa on, että sitä on ladattava 80 kilometrin välein. Kun lakkaan köyhtymästä, niin hankintalistalla on tämä erinomainen kulkupeli.

Vietimme työpaikan Tyky-päivää ja yhtenä aktiviteettinä oli ajelu sähköavusteisilla läskipyörillä. Pyörät olivat ohjelmapalveluyrityksestä ja ne olivat todella hyvät ajaa. Kokeilin maximivauhtia yhteen alamäkeen ja vauhdiksi sain 40,5 km/h. Vauhti ei huimannut yhtään 😊.