Liikunnan sekatyöläisen sivustolta

Blogitekstit löytyvät yläpalkin valikoista: Syksy 2020 - blogit 13.10.2020 ->, Loppukesä 2020 - blogit 23.8.2020 ->, Keskikesä 2020 - blogit 1.7. - 18.8.2020, Kesä 2020 - blogit 10.5. -30.6.2020 ->, Kevät 2020 - blogit 16.3. - 4.5.2020, Talvi 2020, Kesä ja syksy 2019 ja Paikkakunnat - eri kuntien ulkokuntoilupuistot, joita olen kulkiessani bongaillut.

Hei!

Liikunnan sekatyöläisenä tutustun, tutkin ja testaan uusia ja vanhoja ulkoliikuntapaikkoja, joita kunnat, kaupungit ja yksityiset tahot ylläpitävät. Liikuntakohteeseen tulee olla vapaa sisäänpääsy kaikkina kellonaikoina ja ne ovat erilaisia avoimia liikunnan suorituspaikkoja. Usein ulkoliikuntapaikat näyttäytyvät värikkäinä ja kutsuvina liikuntapaikkoina. Joten tutustun niihin tarkemmin ja kerron havainnoistani tässä blogissani. Lisäksi pohdin liikuntaan liittyviä yleisiä asioita.

Sen lisäksi, että innostaisin sinua liikkumaan enemmän, haluan liikuntapaikkabongarina löytää omalle tulevalle pihalleni ulkokuntosalivälineistön, jossa olisi esimerkiksi neljä laitetta, joihin voisi "kiinnitysjalkaan" vaihtaa mieleisensä suoritusvälineistön eri lihasryhmille.

Työskentelin kuntasektorilla noin 20:n vuoden ajan Pyhännän-, Utsjoen- ja Inarin kunnissa liikunnan ja liikuntainfran kehittäjänä sekä yrittäjänä digiliikunta-alan yrityksessä. Omassa liikuntahistoriassani olen ollut maajoukkuemaastohiihtäjä ja sen jälkeen satunnainen kuntourheilija hiihdon, juoksun ja ulkokuntosalien käyttäjänä.

Liikunnallisin terveisin, Marke Rautiala

Suppiksia (2.10.2020)

Voi että, luonto antaa nyt parastaan! Metsässä liikkuessa hermo lepää ja saaliina parhaimmillaan on monta litraa sieniä muutaman tunnin reissulla, ja tietysti vielä myös marjoja. ”Sylttypuolukat” ovat juuri nyt oikeaa kypsyysastetta, ja metsästä löytyvät myös ne suppikset ja kanttarellit. Niitä sopii talven tullen pistää hirvipaistin kaveriksi lautaselle :). 

Loppusyksystä metsät ovat vielä täynnä sieniä, etenkin suppilovahveroita. Niitähän me tänään haettiin ja myös saatiin. Liikunnallisesti kävelymatka sienimetsälle oli vain noin 2 km ja sama takaisin. Sienireissu kesti kokonaisuudessaan kolme tuntia, kun 6kk ikäinen Tero päätti lähteä hirven hajun perään. Onko se oikea sakemanni, vai wanna-be hirvikoira, saapa nähdä mitä tuosta vielä tulee.

Takareidet ja alaselkä saivat metsässä kunnollista venytystä, ja hyvä niin. Luontoliikunta on parasta - huvi ja hyöty yhdistyvät! Askelia tuli n. 8000. Pääkoppa nollautuu ja mieli on hyvä – Mindfullness sienimetsässä on syksyn juttu!

Päivän saaliina oli usempi litra suppiksia. Sienestyksen paras hyöty on kropan venyminen ja tietysti myös pään tuulettuminen, metsä hoitaa. Arvon muuten pari pussia suppiksia niiden kesken, jotka lähettävät minulle sähköpostia ja viesti "jep" osoitteen kera. Osoite: marke.rautiala@gmail.com.

Taukojumppaa päivään (1.10.2020)

Pidä pien tauko työpäivän aikana ja tee taukojumppaa sinäkin, ainakin kerran päivässä. Netti on ohjeita pullollaan, mutta tässäpä sinulle yksi ohje lisää :) - tein sen työni puolesta ja jaan ilomielin tietysti omassa blogissani. Tekemäni taukojumppaohjeen yksi huomattava pointti on, että paras asento on seuraava asento, eli vaihda asentoa usein, se auttaa verenkierrossa.

Kuuntelin aamulla radiota kotien etätyöolosuhteista. Ohjelmassa päiviteltiin sohvanurkan tuottamaa huonoa työasentoa. Ohjelmassa kerrottiin myös kodin työasentojen innovaatioista. Joku etätyöntekijä oli ottanut käyttöönsä silityslaudan ja laittanut läppärin alle vielä muutaman kirjan. Näin "hissillä" varustettu työpöytä on valmis - kirjoilla voi säädellä työtatason korkeutta. Tätähän voisi vaikka kokeilla!

Taukojumppaa ei voi tehdä liian paljon, eli älä huoli, tästä lajista ei tule ylikuntoa.

Keppihullujen kerho (25.9.2020)

Meidän perheessä on uusi harrastus, keppihullujen kerho. Kerho kokoontuu usein (joka pv) ajallisesti mitattuna vaihtelevan mittaisena. Jäseninä kerhossa on Onni, Tero ja mie. Kerhon treeniteema on aina sama, kepit lentävät ja mieluiten mahdollisimman kauas.

Tänään työviikon päätteeksi lähdimme lähimetsään luontoliikkumaan ja samalla tietysti tavoitteena oli saada koirille hyvä ulkoilulenkki. Luontoreissulla tietysti katseltiin myös löytyisikö suppiksia ja kanttarelleja. Sieniä ei tällä kerralla kerhoretkellä löytynyt, mutta koirat tykkäsivät.

Metsäretken jälkeen päätettiin Onnin kanssa juosta vielä kotiin, kun sienimetsään lähtöpaikasta matkaa oli vain kolme kilsaa. Selasin päivällä puhelinta ja sieltä löytyi uusi äppi lenkin "määrittämiseksi". Äpin juju on määritelllä ennen lenkkiä liikkuttava matka ja tapa, ja tällä kertaa valitsin juoksun.

Juoksulenkin jälkeen "purin" lenkin ja kuljettu matka piirtyi näytölle karttakuvana. Samalla äppi tietysti kertoi mm. matkan ja keskivauhdin. Maksiminopeus juoksulenkillä oli 12 km/h ja juoksivauhdin ka. oli 8,5km/h. Lyhyen juoksulenkin sanoma oli, että juoksu on ihanaa ja nykyisten älylaitteiden ansiosta myös hyvin kiinnostavaa äpistä saadun monipuolisen datan myötä. 

Jos sinäkin harrastat juoksua, niin hyvä, juoksu on hyvää iskuliikuntaa (luuntiheys), mutta jos et vielä juokse, niin kokeile sitä pienissä pätkissä. Pienet pätkät kasvavat pidemmiksi, ja jos eivät kasva, niin sekin on ok. Myös kävelyllä pääsee pitkälle - pääasia, että tulee niitä askeleita ja nivelet saavat voitelua.

 

Kuvassa Onni 7 v. ja Tero 6 kk. Koirapojat taistelevat välillä kepeistä kovasti ja silloin tuntuu, että erotuomari tarvitaan paikalle isompien vammojen ehkäisemiseksi. Vielä kertaakaan koirapojat eivät itse ole lopettaneet keppien hakua, kerhon heikoin lenkki on meillä kepinheittäjä 😃.

Lihavuus senkun yleistyy (21.9.2020)

Iltalehdessä oli 10.9. jälleen herättelevä juttu lihavuudesta ja suomalaisten voimakkaasta lihoamisesta. Jutun otsikko on; "Professori paljastaa suomalaisten lihomisen suurimmat syyt - näin pidät painon kurissa".

"Lihavuudesta on tulossa Suomessa vakava terveysongelma. Sen aiheuttamiin sairauksiin kuolee joka vuosi enemmän ihmisiä kuin liikenneonnettomuuksissa, sanoo professori". Jutun asiantuntijana toimii ansioitunut painonhallinnan asiantuntija, professori Pertti Mustajoki.

"Mustajoen mukaan Suomessa on ilmestynyt useita ravitsemussuosituksia, ja suomalaisia on kannustettu monilla kampanjoilla syömään terveellisemmin. Niistä huolimatta painokäyrät ovat jatkaneet nousuaan. Nyt suurin osa suomalaisista on ylipainoisia, Mustajoki huomauttaa. Finnterveys 2017-tutkimuksen mukaan suomalaisista 2,5 miljoonaa on vähintään ylipainoisia, eli painoindeksi on 25 tai enemmän. Lihavuus on entistä yleisempää myös lapsilla. Työikäisessä väestössä lihavuus on yleistynyt kuuden viime vuoden aikana. Joka neljäs aikuinen on lihava, ja joka toinen keskivartalolihava". Tämä on todella hurja juttu!

Mustajoki muistuttaa, että painoa voi hallita seuraavin konstein: 1. Jos käytät sokeripitoisia juomia, vaihda veteen tai kalorittomasti makeutettuihin. 2. Pidä kaloripitoiset syötävät minimissä: perunalastut, juustonaksut, suklaa, makeiset, keksit, makeat leivonnaiset. 3. Hampurilaisaterioita ja pitsoja ei kannata syödä usein, koska niissä on kaloreita enemmän kuin suomalaisissa perusaterioissa. 4. Valitse herkuissa mahdollisimman pieniä pakkauskokoja ja annoksia.

Käytä lautasmallia, siis ensin puolet lautasesta kasviksia ja sitten toiseen puoleen muu ruoka. Älä pihtaa syömisessä, syö ainakin kolme ateriaa päivässä. Tee valinnat ennen syömistä, ja sitten syö tyytyväisin mielin ajattelematta painoa.

 

Mustajoen mukaan itsehillintä ei ole ihmisillä ongelma, vaan liiaksi tarjolla oleva erilainen ruokatarjonta. Tätä mie en kertakaikkiaan tajua. Miten se voi olla niin vaikeata olla toisinaan nälässä ja hikoilla tennarit jalassa kunnolla. Laihtuminen on järkyttävän helppoa ja painon pito myös, kokemusta on. Ja sitä paitsi ruoka ja herkut ovat kalliita. Rahaa säästyy, kun valitsee vähemmän ja terveellisesti, paitsi avokadoja. Tässä ehdotus: kun olet ihannepainoinen 30-, 40-, 50- ja 60-vuotiaana, saat aina veroprosenttihelpotusta. Joitakin ihmisiä tämä verohelpotus voisi kiinnostaa ja kannustaa liikkumaan, sekä elämään terveellisemmin. Verohelpotus maksaa itsensä kansanterveyden kannalta takaisin moninkertaisesti.

Kauppakeskusliikuntaa (20.9.2020)

Liikkumista ja liikuntaa voi harrastaa missä vain, onneksi. Siinähän se liikunnan hienous piileekin. Liikkusessa vaatteillakaan ei ole kovin suurta väliä.

Eilen (la 19.9.2020) kauppakeskus Zeppelinissä Kempeleessä vietettiin "Hintamyrskypäiviä". Kivijalkakaupoissa on tosi mukava vierailla ja liikkeellä väkeä oli kiitettävästi koronatilanteesta huolimatta.

Koronatilanne oli huomioitu tietysti hyvin mm. järjestäjien toimesta (www.veravia.com). Lauantain liikunnallinen tarjonta Zeppeliinissä oli digiliikunta-peliympäristö PlayFloor ja Suomen Luisteluliiton (www.luisteluliitto.fi) järjestämä Rolling Day -rullailuareena, missä sai kokeilla ohjatusti skuuttausta, skeittausta ja rullaluistelua sisätiloissa. Mene ihmeessä aina kokeilemaan, kun ja jos se vain on mahdollista. Ylläty siitä, kuinka mukavaa kauppakeskuksessa liikkuminen on - ja samalla reissulla saa huvin ja hyödyn.

Kuvassa Zeppelinin tapahtumapäivän tehokas VeraVian järjestäjätiimi digipelaamassa PlayFloorilla.

Lasten ja nuorten ylipaino (12.9.2020)

Ylen nettisivuilla on juttu: ”THL: Lasten ja nuorten ylipainon yleisyys on moninkertaistunut viime vuosikymmeninä – pojilla ylipainoa on tyttöjä useammin”.

”Nuorten ylipainon yleisyys on kaksin-kolminkertaistunut viimeisten vuosikymmenten aikana”, kertoo THL:n kehittämispäällikkö Päivi Mäki. Viime vuosina tilanteessa ei kuitenkaan ole tapahtunut juuri muutosta. Hänen mukaansa lihavuuden taustalla on useita eri tekijöitä, mutta ylivoimaisesti suurin syy on ruokaympäristön muutoksissa. Lihavuuden synnyssä ratkaiseva vaikutus on elinympäristöllä ja elintavoilla. Myös perimällä on vaikutusta, mutta Mäen mukaan perimä vaikuttaa siihen, kuinka vaikeaa on selvitä normaalipainoisena tässä ajassa, jossa ruokapöydät notkuvat herkkuja ja annoskoot ovat kasvaneet. Sokeria ja rasvaa on yksinkertaisesti saatavilla aiempaa enemmän. Myös liikkuminen on vähentynyt. Nykylapset usein harrastavat liikuntaa, mutta arjessa tapahtuva liikkuminen on vähentynyt. Esimerkiksi ennen lapset ja nuoret pyöräilivät tai kävelivät ovelle kysymään, voiko kaveri tulla leikkimään, niin nyt sama hoituu kännykällä”.

Lasten ja nuorten ylipainon syyt tiedostetaan, mutta teot eivät kohtaa todellisuutta. Ei yksinkertaisesti ole löydetty oikeaa tapaa vaikuttaa kehitykseen. Monenlaisia toimia on kokeiltu, rahaa on mm. jaettu kunnille, tuettu lajiliittoja ja urheiluseurojen järjestämiä matalan kynnyksen maksuttomia liikuntakerhoja. Kouluissa on Liikkuva koulu – hyvinvointiohjelma ja oppitunneista on tehty aiempaa toiminnallisempia. Jostakin syystä lapset eivät löydä ilmaisiin aktiviteetteihin, vaan ongelma jatkaa kasvuaan. Mielestäni yksi yksinkertainen ratkaisu voisi olla, että älylaitteen kiinnostava sovellus aukeaa vasta, kun päivän fyysinen aktiivisuus on saavutettu.

Aika helppoa, vai mitä. Koko juttu luettavissa; https://yle.fi/uutiset/3-11531721.

Siskontyttö Aada Tornion Duudson Activity Park Torniossa liikkumassa. Aadan harrastuksiin kuuluu myös tankotanssi ja perheessä huolehditaan, että päivittäinen liikunta-annos on riittävä 😊.

PT neuvontaa tarjolla! (5.9.2020)

Kevään rakentamisen mielenkiintoisin hetki oli, kun kaivinkone upposi tontilla märkään metsämaahan. Siinä rytäkässä mökkeröisen pihalta piti kaataa iso petäjä, koska kaivinkone vaurioitti sen juuria ponnistellessaan takaisin kuivalle maalle. Ei tietenkään haluttu puun kaatuvan mökkeröisen päälle, joten hommattiin sahuri töihin ja klapimittaisia pöllejä on pihassa nyt vino pino. Laskin petäjän vuosirenkaista puun iän ja ikää oli kertynyt jo 70 vuotta. Aktiivisen lauantain pihapuuhasteluommana pinosin kaadetun puun pöllit lanssille. Lanssilta löytyy nyt 40 kappaletta halottavia pöllejä, mutta pilkkomaan en vielä alkanut. Vettyneiden, n. 15 kg pöllien raahaaminen kävi tämän päivän voimatreenistä.

Nyt olisi pöllihommia tarjolla, med/with Marke. Pöllien tekijälle tarjoan kahdeksan kertaa PT – neuvontaani valitsemastaan liikuntaan ja fyysiseen hyvinvointiin liittyvästä aiheesta - urheilu/liikunta/ravinto/hyvinvointi ym. Jonoa odotellessa 😊... otathan yhteyttä marke.rautiala@gmail.com.

Kuvan pino pitäisi pistää haloiksi syksyn aikana. Vasemman käden tenniskyynärpäävamma hiukan hidastaa haastetta.

Koitelissa ulkoilua (2.9.2020)

Edellisessä blogipostauksessa kirjoitin lähiliikunnasta ja siitä, kuinka aktiiviurheilija-aikojen jälkeen päätin tulevaisuudessa harrastaa vain sellaisia liikuntalajeja, joissa liikkumisen voi aloittaa omilta kotiportailta. Näin tein viimeksi sunnuntaina (30.8.) ja suuntasin tennarit Koitelinkosken ulkoulualueelle Kiimingissä. Koitelin virkistysalue on yksi Oulun parhaimpia matkailunähtävyyksiä, vink, vink.

Koitelin ulkoilulenkillä oli myös toinen motiivi. Koitelin jätskikiska oli tälle vuodelle viimeistä päivää avoinna ja tarjouksessa olleet jätskipallot kiinnostivat kovasti. Kesäni on ollut mökkeröisen raksahommissa kovasti kiireinen, joten kävin jätskikiskalla vasta ensimmäistä kertaa tälle kesälle. Jätskitaukoa ennen tein Koitelin alueella polkujuoksua sekä merkatuilla, että luontoon muovautuneilla poluilla viiden kilometrin verran. Sää suosi lenkkeilijää ja juoksu tuntui hyvältä!

Lenkkiseurana oli Onni-koira ja jätskinä Pätkis-suklaa. Oli muuten onnistunut valinta 🙂.

Lähiliikuntaa ja tasapainoilua (30.8.2020)

Maajoukkueurheilijana sain viettää auton ratissa ja kyydissä pitkiä aikoja, etäisyydet Pohjois-Suomesta lähdettäessä olivat pitkiä ja kisamatkat puuduttavia. Aktiiviurheilija-aikojen jälkeen päätin, että tulevaisuudessa harrastan vain sellaisia liikuntalajeja, joissa liikkumisen voi aloittaa omilta kotiportailta. Poikkeus tähän on ollut tietysti ulkokuntosalien bongaus, mutta se onkin eri juttu. Mutta muuten siis olen pysynyt päätöksessäni 😊.

Eilen lauantaina vietettiin ylioppilasjuhlia ja sain itsekin kutsun ystäväni pojan lakkiaisiin. Ihanat puutarhajuhlat vietettiin aurinkoisessa säässä, ja ylioppilaskin oli saanut armeijasta ylimääräistä lomaa, nuoren ihmisen matka elämään voi alkaa.

Juhlien jälkeen päivän liikunta-annos koostui taito- ja tasapainoharjoituksesta. Harjoitus kesti vain 15 minuuttia, mutta se palveli haluttua asiaa. Tein keskeneräisellä terassilla erilaisia yhdellä ja kahdella jalalla tapahtuvia harjoituksia, sekä yhden jalan kyykkyjä. Vaikeusastetta hain kenkävalinnalla, jotka olivat juhlissa olleet korkkarit...tasapainoharjoitteluun sopii lähes mikä vain paikka ja omani löytyi läheltä takaterassin rungosta, jossa rungon vahvuus on 4 cm.

Oman tasapainon riittävyys on helppo testata, esim. yhdellä jalalla seistessa. Jos seisominen 30 sekunnin ajan alkaa tuntua hankalalta, on korkea aika tehdä jotain. Silmät kiinni seisomisenkin pitäisi sujua hetken ajan. Kokeile näitä, harjoituksen voi tehdä vaikka kaupan kassajonossa.

Kuvassa teen vaakaliikkeen. Liikkeen voi tehdä niin, että nosta jalka koukussa eteesi noin 90 asteen kulmaan. Työnnä koukistunutta jalkaa suoraan taaksepäin ja kallista samalla ylävartaloa eteen. Katso, että polvesta etuvarpaaseen kulkee suora linja, ja käytä pakaralihaksia nostaaksesi itsesi takaisin ylös. Toista toisella jalalla.

Sähköavusteinen maastopyörä (23.8.2020)

Kuten tässä on jo tullut esille useaan kertaan, on aina mukavaa kokeilla uusia liikuntavälineitä ja -lajeja. Perjantaina 21.8. kokeilin ensimmäistä kertaa sähköavusteista läskipyörää. Tavalliseen pyörään verrattuna sähköavusteisella pyörällä on testiajon perustella ainakin kaksi kertaa kevyempää ja nopeampaa ajaa. Ajoimme hiekkateitä ja pienen pätkän myös mäkisessä mäntymetsäisessä maastossa. Jos työpaikkani olisi 15 kilometrin säteellä kodista, niin kulkupelini ehdottomasti olisi tämä pyörä. Ainut heikko kohta tässä pyörämallissa on, että sitä on ladattava 80 kilometrin välein. Kun lakkaan köyhtymästä, niin hankintalistalla on tämä erinomainen kulkupeli.

Vietimme työpaikan Tyky-päivää ja yhtenä aktiviteettinä oli ajelu sähköavusteisilla läskipyörillä. Pyörät olivat ohjelmapalveluyrityksestä ja ne olivat todella hyvät ajaa. Kokeilin maximivauhtia yhteen alamäkeen ja vauhdiksi sain 40,5 km/h. Vauhti ei huimannut yhtään 😊.